Aprenent matemàtiques amb les mans

De tant en tant, passa que al Cafè pedagògic tenim algun convidat. Avui us presentem la Lara Giménez Barragan. La Lara es presenta de la següent manera:  Sóc la Lara Giménez Barragan Licenciada i educadora dedicada a l’acompanyament respectuós i sensible d’infants durant l’etapa de 2 a 12 anys. La meva estada durant 4 cursos escolars en el projecte educatiu El Roure em va obrir les portes a l’investigació, la reflexió i la pràctica de l’aprenentatge de les matemàtiques emprant gran nombre de materials manipulables que són dissenyats per proporcionar a l’infant experiències sensorio-motrius que li permetran elaborar coneixement. Mantinc un relació estreta amb el GAMAR, Gabinet de materials i de recerca per la matemàtica a l’escola, creat i dirigit per Maria Antònia Canals. Acompanyo infants de 3 a 12 anys en el desplegament de les seves capacitats matemàtiques i realitzo cursos per adults (pares i mares, educadors, mestres d’infantil i primària, mestres d’educació especial,…) amb el desig de compartir i difondre l’amor per l’aprenentatge de les matemàtiques emprant un recurs que acostuma a ser desconegut per la persona que les va aprendre emprant el camí de l’abstracció. A l’article ens parla de la importància de repensar les matemàtiques des d’una altra perspectiva on les mans són les autèntiques protagonistes que ajuden a construir el coneixement dels infants i també dels adults. Retrobar-se d’adult amb les matemàtiques, tal i com la Lara ens ho planteja, és una descoberta impressionant que ens qüestiona com hem après, tradicionalment, aquesta àrea del coneixement i com molta gent s’ha cregut incapaç d’entendre-la quan, en realitat, el que fallava era la forma no la persona. I amb aquest article que avui presenta al Cafè Pedagògic la Lara també ens facilita una presentació al curs d’Acompanyament a les Matemàtiques que realitza a través de l’Associació de Mestres i Educadors de l’Escola Congrés-Indians i que acollirà al participant obrint-li la porta a tot un nou món per descobrir. Us deixo amb les paraules de la Lara:

Una assignatura pendent

La majoria de nosaltres  hem set infants que, al llarg de l’educació primària, se’ns va oferir un aprenentatge matemàtic basat en el consum i memorització de mecàniques que ens oferien la màgia d’arribar a el resultat correcte de quatre algoritmes concrets, la suma, la resta, la multiplicació i la divisió. D’avant d’aquesta gran incomprensió i prenent el repte d’aportar als nostres infants el desplegament de les seves capacitats matemàtiques, des d’un altre lloc, hem optat per una nova manera de fer basada amb l’experimentació amb materials concrets.

espai materials

Gràcies a les aportacions de grans pedagogs i matemàtics com Maria Montessori, Zoltan Dienes, Jean Piaget, Roger Cousinet, Maria Antònia Canals entre d’altres, gaudim en les nostres aules, ambients i llars de gran nombre de materials que aporten als nens i nenes vivències, exploracions, descobriments i comprensions d’un gran valor pedagògic. Però ens queda una assignatura pendent… Com els acompanyem perquè totes aquestes vivències en el “món sensorial” es converteixin en els sòlids fonaments per arribar als resultats en el “món abstracte” ? Com els infants transiten dels resultats que aconsegueixen manipulant un material concret al mateix punt final en absència d’aquest?… Tot allò que s’ha comprés ha de servir com a pilar perquè el cervell pugui estructurar raonaments, imatges i la capacitat de fer-ho per ell sol. Que els nostres infants, després d’acumular anys de manipulació, acabin resolent algoritmes emprant les mateixes mecàniques que vàrem memoritzar nosaltres, és un engany tant per l’adult com per la nena o nen que acaba desvalorant el regal ofert, ja que desitjós de conquerir les habilitats dels adults descobreix que sobre el paper les regles són diferents i no estan relacionades amb el món que se’ls ha ofert anteriorment.

IMG_2471

L’infant que amb el material de Representació de la Base Deu ha realitzat de forma autònoma  multiplicacions per dues xifres, un nombre determinat de vegades (íntimament lligat a les necessitats del nen o nena) té tot allò que necessita per poder resoldre-les sobre un paper o de forma mental. Només si podem acompanyar-los a creuar aquest camí es faran conscients del gran regal que els hem ofert i aquesta nova forma de fer prendrà un autèntic sentit. Lara Giménez Barragan Si esteu interessats/es en apuntar-vos al curs, envieu un correu  a l’adreça a8066516@xtec.cat amb l’assumpte: CURS: L’ACOMPANYANT DE LES MATEMÀTIQUES. També podeu veure el programa i molta més informació detallada si cliqueu aquí.

1 thoughts on “Aprenent matemàtiques amb les mans

  1. Retroenllaç: Materials de matemàtiques: la taptana | CAFÈ PEDAGÒGIC

Deixa un comentari